6 راه برای تمرکز ذهنی ویژه

  1. درکارهای خود هدفمندتر شوید

با کاوش در اعمال ناخودآگاه خود آن ها را به یک سطح خودآگاه برسانید. وقتی هوس کردید فید توییتر خود را بررسی کنید یا بی هدف در اینستاگرام پرسه بزنید  ، از خود بپرسید چرا؟ حوصله ات سر رفته؟ آیا به دنبال ارتباط اجتماعی هستی؟ شاید شما از انجام یک کار دشوار نیمه تمام اجتناب می کنید! آگاهی بیشتر از ذهن خود و اینکه آن را به کجا هدایت می کنید، می تواند اولین قدم برای به دست آوردن مجدد کنترل توجه و ذهن باشد.

  1. دور اندیشی را تمرین کنید

زمانی که میل به جابجایی به سایت های اینترنتی دیگری دارید، به تأثیر این اقدام بر برنامه روزانه تان فکر کنید. آیا قصد دارید تا نیمه های شب بیدار بمانید؟ روی آن گزارش، کار می کنید یا در حال استراحت و تماشای برنامه مورد علاقه خود خواهید بود؟ در نظر بگیرید که آیا این مقدار اینترنت گردی ارزشش را دارد یا خیر.

  1. محیط خود را از عوامل پرت کننده حواس پاک کنید

این مورد ممکن است ساده به نظر برسد، اما گذاشتن تلفن و یا گوشی مبایل در اتاقی دیگر، می‌تواند فضایی را در اختیار شما قرار دهد تا بر روی کار پیش روی خود تمرکز کنید. در صورت امکان، سعی کنید فضایی آرام و بدون سر و صدا برای کار پیدا کنید.

  1. از رسانه های اجتماعی خود به صورت برنامه ریزی شده استفاده کنید

به جای پرسه بی‌هدف، شخصی را در نظر بگیرید که برای او ارزش قائل هستید و سپس به او پیامی بفرستید و به او بگویید به یادش هستید. این یک تعامل اجتماعی بسیار معنادارتری است که می تواند به شما حس رضایتی بدهد که ممکن است در هنگام گردش در فضای مجازی به دنبال آن بوده باشید.

  1. قبل از اینکه انرژی شما تمام شود، استراحت کنید

یک درک خوب از سطح منابع شناختی خود داشته باشید، و زمانی که احساس کردید کاهش یافته اند ، کمی استراحت کنید. بهترین چیز پیاده‌روی در خارج از خانه است، یا یک حرکت کششی. اما حتی فعالیت‌های ساده و آسان، مانند تمیز کردن میز یا انجام یک بازی ، می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره شارژ شوید.

  1. یک برنامه خواب منظم و خواب با کیفیت داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که مقدار کمبود خواب، توانایی افراد برای خودتنظیمی روز بعد را به همان نسبت کاهش می‌یابد. داشتن یک خواب خوب و منظم می تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند.

اعمال برخی تغییرات ساده در عادات روزمره می تواند باعث تغییرات چشمگیری شود و به ما کمک کند در طول روز متمرکز بمانیم. مهمتر از همه، محققان بر اهمیت خودآگاهی و توجه به اعمال خود در هنگام حواس پرتی تأکید می کنند. توجه به خود و دانستن اینکه چه زمانی ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید، می تواند کلید حفظ کنترل تمرکز شما در هنگام پرت شدن حواس به جهات مختلف باشد.

 مترجم : الناز جلیلی – کارشناس ارشد روانشناسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *